HANS POTTHOF   *   GATO DKACH  

AUGENBLICK    ~    THE SILENT VIEW BEYOND


AUSSTELLUNG SHEDHALLE ZUG
HOFSTRASSE 15, 6300 ZUG

 

Kurz nach dem Zweiten Weltkrieg fanden Potthofs Arbeiten erstmals Anerkennung über die Kantonsgrenzen hinaus. Der Unternehmer und bekannte Kunstsammler Oskar Reinhart (1885–1965) aus Winterthur kaufte auf Vermittlung des in Zug wohnhaften, emigrierten österreichischen Künstlers Fritz Wotruba (1907–1975) ein Konvolut von drei Gemälden und initiierte damit Potthofs nationalen Durchbruch als Kunstmaler. Bald darauf folgten Ankäufe von mehreren renommierten Schweizer Museen, kantonalen und städtischen wie auch privaten Sammlungen im In- und Ausland. 1983 widmete Christie’s Contemporary Art London dem nun etablierten Künstler eine spezielle Serie von sieben Lithografien zu seinen kontemplativen Landschaften; seine Lithografien wurden auch an der Chicago Art Fair und in Stockholm ausgestellt.

 

POTTHOF UND DAS "NEUE SEHEN"

Experimentelle Fotografie à la Bauhaus und dokumentarische Aufnahmen in neusachlicher Manier

 

Potthofs künstlerisches Schaffen begann bereits in den späten 1920er-Jahren. Anfangs betätigte er sich als Zeichner und in der Aquarellmalerei, erst nach einem Parisaufenthalt wandte er sich auch der Ölmalerei zu. Seine Arbeiten der 1930er- und frühen 1940er-Jahre zeichnen sich durch progressive Bildfindungen und eine spontane Maltechnik aus. In ihnen entpuppt sich der junge, aufstrebende Künstler als innovativer Vertreter des Postexpressionismus, des Surrealismus und der Neuen Sachlichkeit. Neben seinem malerischen Schaffen betätigte sich Potthof ab Mitte der 1930er-Jahre auch als Fotograf. Obwohl er mit seinen fotografischen Arbeiten zeitlebens kaum an die Öffentlichkeit gelangte, sind diese künstlerisch von grossem Wert und im zeitgenössischen Kontext wegweisend. Sie offenbaren einerseits die kreative Sicht des Künstlers auf die Welt, auf seine Motive – es kommen Prinzipien und Parameter des Neuen Sehens zur Anwendung, unkonventionelle Bildausschnitte, extravagante Perspektiven und experimentelle Motive –, andererseits verwendete er progressive Techniken wie etwa die Doppelbelichtung, extreme Licht-Schatten-Kontraste und ungewohnte Auf-, Durch- und Tiefensichten. Um die gewünschte Bildaussage zu erreichen, wählte Potthof moderne, innovative Vorgehensweisen, die weit über das dokumentarische Abbild hinausgehen.


Hans “Johnny” Potthof (1911–2003) was one of the most important Swiss artists of the second half of the 20th century. Scores of Percent-for-Art projects and commissioned works present his oeuvre in public spaces. Cultural annuals in his native Canton Zug regularly reported on his latest artistic endeavours, and in the 1970s, he was honoured as a “doyen of Zug artists.”

 

“We are proud in Zug to call him one of our own, we consider him to be the greatest landscape artist in the canton, one of the greatest in the region and one of only a few who are respected both in Switzerland and abroad.” His works first began to be recognised beyond the borders of Canton Zug just after the Second World War. Through the agency of Fritz Wotruba (1907–1975), an Austrian artist who had emigrated to Switzerland and now lived in Zug, Oskar Reinhart (1885– 1965), an entrepreneur and renowned art collector from Winterthur, bought a group of three paintings, thus launching Potthof’s national career as an artist. This was soon followed by acquisitions by several renowned Swiss museums, cantonal and municipal collections and private collectors here and abroad. In 1983, Christie’s Contemporary Art in London put a special series of seven lithographs of the now established artist’s contemplative landscape paintings up for sale; some of his lithographs were also exhibited at the Chicago Art Fair and in Stockholm.

 

Potthof’s creative work began early on in life, in the late 1920s. Having at first created drawings and watercolour paintings, a trip to Paris started him on the road towards oil painting. In the 1930s and early 1940s his works were characterised by progressive compositions and an impulsive painting technique. The young aspiring artist distinguished himself as an innovative proponent of post-Expressionism, Surrealism and of the Neue Sachlichkeit [New Objectivity] movement. From the mid-1930s onwards, Potthof also took up photography. Although very little of his photographic oeuvre was made public during his lifetime, the works are of great artistic value and can be considered groundbreaking in the context of his time. They reveal the artist’s creative view of the world and of his motifs – with principles and parameters of Neues Sehen or New Vision, unconventional picture details, extravagant perspectives and experimental motifs – while, at the same time, exhibiting progressive techniques such as double exposure, strong effects of light and shadow and unusual high-angle shots, pictures taken through various objects, or from below. In order to achieve the desired effect and convey the message intended, Potthof chose to use modern and innovative methods that went far beyond simply creating a documentary record.